Film Recensie: Buena Vista Social Club: Adios (2017)

© 2017 Entertainment One.

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐ – 5/5.

Auteur: Feargal Agard | Speeltijd: 110 min. | Regie: Lucy Walker | Jaar: 2017.

Er zijn niet veel documentaires die je laten dansen terwijl je in je stoel zit. Wat een prachtig verhaal van geweldige Cubaanse zangers die vele moeilijkheden hebben moeten doorstaan. En nu dat ze heel oud zijn, krijgen ze plotseling de kans om super beroemd te worden. Ik vond het hartverscheurend, intrigerend, leerzaam en absoluut prachtig.

Buena Vista Social Club: Adios vertelt het verhaal van een aantal beroemde Cubaanse bandleden tijdens hun laatste tour (in 2016/2017), die eindigt in de hoofdstad Havana in hun geliefde land. Ze kijken terug naar hun verleden en hun ups en downs. Ze hebben vele moeilijkheden moeten doorstaan en in hun jongere jaren slaagden ze er niet in om zeer bekend te worden. Pas vanaf de late jaren ’90, nu dat ze oud zijn geworden, krijgen ze plotseling de erkenning en roem die ze verdienden voor hun harde werk. We krijgen hun bekroonde optredens te zien, ze maken de mogelijke opheffing van het Amerikaanse embargo mee en ze mogen zelfs optreden in het Witte Huis voor de president van de Verenigde Staten, Obama. Uiteindelijk zijn een aantal van de bandleden gestorven en tot op deze datum zijn er een paar die nog steeds bezig zijn om hun laatste tour af te maken.

Buena Vista Social Club: Adios werd geregisseerd door Lucy Walker. De reden waarom het Buena Vista Social Club wordt genoemd met een dubbele punt gevolgd door het woord Adios, is omdat het een vervolgdocumentaire is na de eerste documentaire die door de Nederlandse regisseur Wim Wenders in de late jaren ’90 werd uitgebracht, genaamd Buena Vista Social Club (1999). Deze documentaire volgde hun opkomst na de vele jaren dat ze inactief waren, door moeilijkheden gingen en niet in staat waren om met hun zangcarrière beroemd te worden zoals zij het zouden hebben gewild. De bandleden zijn in principe de oprichters van Latijns-Caribische muziek. Terwijl de Cubaanse elite in de vroege twintigste eeuw op dat moment van moderne westerse muziek genoot, hebben mensen in de sloppenwijken en kleinere steden van Cuba hun eigen muziek gecreëerd op basis van een combinatie tussen Afrikaanse en Europese muziekgeluiden. De bandleden zijn enkele van die mensen die met deze liedjes en muziekstijlen experimenteerden. Totdat het populaire Cubaanse muziek werd. Deze stijl heet ‘Son’ en is een voorganger van andere muziekstijlen zoals Salsa. Het is interessant om de contrasten van arm en rijk in de film te zien en hoe hun lokale ontmoetingsplaats Buena Vista Social Club vroeger een centrum was voor dansen, zingen en samenkomen. Dit is de reden waarom dit de naam van de documentaire en de naam van de band is. De verhalen die hen van hun eigen steden naar de hoofdstad Havana hebben gebracht, zijn heel krachtig en dringen erop aan om je op emotioneel gebied met hun leven te betrekken. In de documentaire zien we Omara Portuondo, Jesus “Aguaje” Ramos, Manuel “Guajiro” Mirabal, Barbarito Torres, Guajirito Mirabal en Eliades Ochoa en nog veel meer.

De zangers zijn zulke geweldige mensen. Ze zijn puur van hart en vriendelijke zielen, die soms in hun oude wegen vastzitten, omdat ze een hoge leeftijd hebben bereikt, maar super warm, gastvrij en gelukkig. Je kunt hun emoties en de strijd die ze doorgingen echt voelen, maar ook hoe ze al het geluk dat ze uitstralen tot zich nemen en delen, omdat ze geloven dat ze door God gezegend worden voor al hun harde werk. Het ontroerde mij waardoor ik een paar tranen moest wegvegen. De relationele opbouw van de personages was prachtig samengesteld, maar het komt vooral voort uit de zangers zelf die gewoon open en stralende mensen zijn.

Buena Vista Social Club: Adios is een documentaire film die voornamelijk op de personages gebouwd is en de gebeurtenissen die ze volgen, maar ook hun en hun eilandgeschiedenis. Het camerawerk is heel oprecht en gewoon en volgt standaard documentaire procedures zoals het tonen van observaties en ‘talking heads’. Daarnaast worden foto’s en oude beelden uit de jaren ’50 en zelfs van de vroegere twintigste eeuw getoond. De toon van de film is overwegend warm. Hoewel we beelden zien die ons herinneren aan bepaalde verdrietige toestanden die er zijn gebeurd. De muziek is natuurlijk het belangrijkste element van deze documentaire. Het is sensueel, verblijdend, snel, langzaam, swingend en aanstekelijk. Er zijn genoeg mogelijkheden waarbij je uit het niets in je woonkamer of in je bioscoopstoel zomaar zou kunnen dansen.

Buena Vista Social Club: Adios is een ‘must see’ documentaire. Ontdek de geschiedenis van populaire Cubaanse muziek en maak kennis met de iconen die niet alleen hebben geholpen met de creatie van Cubaanse muziek, maar ook erin geslaagd zijn om het te behouden zodat hun nalatenschap doorgegeven kan worden aan hun kinderen en de jongere Cubaanse generatie.

Vanaf 29 juni 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Documentaire | Talen: Engels, Spaans | Nederlandse Distributeur: Entertainmenrt One Benelux.