Film Recensie: Une Vie | ‘A Woman’s Life’ (2016)

Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐ – 4/5.

Author: Sofia Murell (vertaling door Feargal Agard)| Runtime: 119 min. | Director: Stéphane Brizé | Year: 2016.

Een diepzinnige film over een jonge dame en haar belevenis van een niet ideale volwassenwording. Haar verhaal is die van hartstocht en liefdesverdriet dat vol is van hoop en naïviteit. Une Vie is een tijdloos verhaal over menselijke emoties.

Une Vie toont de overgang van Jeanne Le Perthuis des Vauds (Judith Chemla) tot volwassenheid tijdens de belangrijkste momenten van haar leven in de 18de eeuw. De film begint met de terugkeer van Jeanne naar haar aristocratische huis in Normandië. Haar hele jeugd en adolescentie verbleef ze bij een kostschool. Nu ze thuis is, voelt ze zich gelukkig. Ze wordt verliefd op Viscount Julien de Lamare (Swann Arlaud) en trouwt met hem. Echter reserveert hij zijn mooie uiterlijk en charmes niet uitsluitend voor haar, want hij gaat verschillende liefdesaffaires aan. Jeanne ontdekt dat haar idealen in het leven buiten haar kostschool niets betekenen in een samenleving waar verschijningen belangrijker zijn dan wat dan ook. Haar enige hoop is dat haar zoon Paul (Finnegan Oldfield) weer thuis komt.

Une Vie werd geregisseerd door Stéphane Brizé en het is een adaptatie van de roman met dezelfde naam geschreven door Guy de Maupassant, die in 1883 in de Gil Blas (een literaire krant) werd geserialiseerd. De werken van Stéphane Brizé zijn bekroond met verschillende prijzen, waaronder de Palme d’Or op het Cannes filmfestival van 2015 voor The Measure of a Man (2015). Zijn laatste werk, Une Vie, werd bekroond met de FIPRESCI-prijs voor beste film tijdens de 73ste Venice International Filmfestival waar de film ook werd geselecteerd om te concurreren voor de Gouden Leeuw. Vorig jaar won Une Vie de Louis Delluc-prijs voor beste film.

Une Vie doet een buitengewone prestatie bij het uitbeelden van Jeanne’s emoties en de verbreking daarvan. Langzaam aan realiseert ze zich dat het volwassen leven anders is dan wat ze zich voornam. Ze lijkt kwetsbaar maar haar vaste idealen en empathie maken haar een sterk personage. Toen ze bij haar ouders woonde werd haar periode van onschuld benadrukt door het gebruik van lichte kleuren, waarbij ze bloemenpatronen draagt en daglicht overvloedig is. Maar wanneer ze met Julien trouwt, arriveert en culmineert de winter gezamenlijk met een donkere periode. Jeanne’s emoties worden weerspiegeld door middel van de seizoenen, die tegelijkertijd de kijker ook informeert over de tijd die voorbij gaat.

De seizoenen zijn niet de enige deur tot haar emoties, maar ook de camera. Brizé’s keuze voor close-ups en wijde schots dompelt ons in de ongemakkelijke en pijnlijke momenten van Jeanne, bijvoorbeeld wanneer Julien en Jeanne hun eerste nacht samen delen. Jeanne is niet blij en haar ongemak is zichtbaar. Ze zou misschien weg willen gaan, maar ze kan het niet, omdat haar man gewoon verder gaat met het delen van hun eerste nacht. Als kijker wordt je geconfronteerd met deze situatie, die door middel van een close-up wordt benadrukt. Bovendien, het gebruik van een handheld camera stijl versterkt het idee om daar te zijn en brengt flashbacks van een gelukkigere tijd naar voren.

Une Vie is absoluut een prachtige film die je aandacht vasthoudt – van de montage en camerawerk tot de acteerprestaties van de acteurs en hun kostuums. Het trage tempo kan minder aantrekkelijk zijn voor kijkers die populaire cinematische films met statische schots en een sneller tempo gewend zijn. Desalniettemin heeft deze film mijn aandacht te pakken gekregen door de manier waarop Jeanne’s emoties en haar belevenis wordt getoond over een drastische liefdesleven die eigenlijk een kwelling zal zijn en haar hele leven zal markeren.

Vanaf 27 juli 2017 in de Nederlandse bioscopen.

Genre: Drama | Talen: Frans | Nederlandse Distributeur: September Film Distribution.